Tuesday, February 3, 2009

Nokuro@kenapa aka why?

"Oyoh..jangan kamu main2 sana puyut...lisin etu nanti kamu kosumpak!"


Inilah antara ayat2 popular yang sering kita dengar diucapkan oleh orang tua kepada anak mereka. Wajarkah penggunaan bahasa ibunda kita dicampur adukkan dengan bahasa melayu atau inggeris? Apa pendapat anda?

Saya masih ingat lagi semasa saya masih kecil..ibubapa tak pernah ajar sepatah perkataan pun Bahasa Melayu apatah lagi Bahasa Inggeris. Hakikatnya orang tua saya memang tidak fasih berbahasa melayu..jadi macamana nak ajar kan? Tambahan pula saya tinggal dengan nenek..maka bertambah fasih dan expertla saya dalam bahasa ibunda..tapi bahasa melayu? haram taktau apa pun...

Tapi zaman sekarang,kanak2 beruntung kerana ibubapa rasanya semua tahu berbahasa melayu dan inggeris. Tapi...nokuro @ kenapa buli berlaku bahasa rojak seperti ini?? Saya ingin menarik perhatian semua yang ada di luar sana untuk bagi pendapat.. Wajarkah bahasa rojak diajar kepada anak2 sebagai bahasa dirumah? atau terus menggunakan bahasa ibunda? atau gunakan bahasa melayu baku?

Jika kita galakkan masyarakat menggunakan bahasa melayu baku untuk bahasa pengantara dirumah..rasanya lahirlah generasi KDM yang tidak tahu bahasa sendiri..nokuro? sebab bila anak2 tidak dilatih bahasa ibunda dirumah,diluar rumah lagilah tak terlatih..Manakala bahasa melayu adalah bahasa pengantar disekolah dan bahasa rasmi...jadi semestinya takpayah diajar pun boleh pandai dengan sendiri...maka..lesap la bahasa KDM di dunia ni......

No comments:

Post a Comment